oktober 12, 2011
Svane
Hej
Jeg vil bare høre om det er normalt at skulle betale 50% ved bestilling af køkken.
Svane køkken vil end ikke acceptere en bankgaranti?
Det får desværre mine lamper til at lyse røde, for en bankgaranti er jo en 100% garanti på at vi har pengene!
Hvad tænker i?
Hvis jeg var dig, ville jeg løbe skrigende bort & finde en anden køkkenleverandør. Har da selv indhentet tilbud fra både HTH & Invita, hvor det begge blev fremhævet at der ikke skulle betales ved bestilling. De kæver så til gengæld en bankgaranti i visse tilfælde (hvis der er tale om et projekt over en vis værdi)
Sikke noget pjat. Har da fuld forståelse for at køkkenbutikken vil sikre sig at der er en betalingsevne fra kunden. Et køkken er altså ikke en standard vare, som butikken blot kan returnere til køkkenfabrikken, hvis kunden springer i målet.
Kan dog ikke forstå at forhandleren ikke vil acceptere en bank garanti.
Lyder lidt mærkeligt med bankgarantien – men det er jo sådan med en bankgaranti, at det ikke er en garanti for at firmaet får pengene til tiden – det er jo dig som kunde der bestemmer hvornår der skal udbetales penge til Svane – så på den måde kan du jo, i teorien, trække betalingen endog meget lang tid – og mon ikke det er det forretningen gerne vil undgå?
Jeg mener at rigtig mange køkkenbutikker beder om et a”conto beløb ved bestilling – dette må anses som rimeligt, eftersom de varer du bestiller laves præcis til dit køkken, herunder også bordplade med placering af udskæringer, vask m.m. – derfor kan køkkenfirmaet ikke sælge det køkken de har produceret til dig, til en anden kunde i fald du ombestemmer dig i tiden fra underskrift til levering af køkken. Jeg kender køkkenleverandører herhjemme der beder om det fulde beløb inden du får udleveret så meget som en skrue – og dermed mener jeg egentlig at det er meget rimeligt at forlange et depositum.
Held og lykke!
Kære Helena
Det kunne være du skulle tage dig lidt sammen & læse folks indlæg INDEN du rent faktisk kommenterer på dem. Jeg forholder mig til det faktum at de vil have 50% up front, UDEN AT HAVE LEVERET NOGET SOM HELST!
Det svarer til at give en håndværker 500K i hånden til en enterprise til 1 mio. Gør man det er man jo komplet idiot!
Desuden refererer jeg til egne oplevelser med konkurrerende køkkenfirmaer, som IKKE stiller krav om forudbetaling!
Jeg er sikker på at de kunder der stod med håret i postkassen da ‘Kitchen & more’ krakkede vil være helt enige med dig i ovenstående betragtning.
Ironi kan forekomme i ovenstående kommentar!
Kære MFP
Sikke en tone at lægge for dagen. Mener ikke at det er berettiget – Jeg er iøvrigt sikker på, at du ikke får en håndværker til at udføre en opgave til hverken halve eller hele mio. uden at han skal have penge løbende. Det er nogenlunde det samme som her – du betaler et forskud og fabrikken producerer din vare til dig – derefter leveres og monteres varen og du betaler restbeløbet. Det er da meget rimeligt. Jeg tror problemet ligger i, at køkkenleverandøren ikke har den fornødne sikkerhed i handlen hvis der ikke betales et beløb ‘up-front’. Mener heller ikke, at du kan forlade bilhandleren i en ny bil uden at have betalt for den?
Men hvis det er så stort et problem, så find da en anden forhandler.
Kære MFP
Jeg tror du misforstår mig.
Jeg siger bare at butikken altså sagtens kan komme til at stå med ‘håret i postkassen’ hvis kunden f.eks. aflyser køkkenet lige før leveringen eller hvis kunden ikke betaler for køkkenet efterfølgende. Selvom kunden har skrevet under på tilbuddet, kan butikken jo ikke gøre meget hvis kunden ingen penge har.
Køkkenfabrikken skal nok sørge for at kræve deres penge fra butikken. Så jeg kan udemærket se det rimelige i at betale et depositum. Om det er så lige skal være 50 %, det kunne man jo forhandle lidt med butikken om. Resten kan kunden jo så bare betale når køkkenet er helt færdigt.
Det er altid godt med en livlig debat )
Der er vel forståelse for holdningerne hele vejen rundt.
I disse tider, er det vel fair, at alle dækker sig ind.
Kunde såvel som leverandør.
Såvidt jeg ved, er der ikke det store problem i at handle
med Svane Køkkenet, da jeg mener, at såvidt kunde/køber
ønsker en garanti for at varen vil blive leveret, kan man som kunde få en garanti fra fabrikken, at denne står inde
for at køkkenet bliver leveret, uanset at butikken/forhandleren ‘drejer nøglen om’
Så køb du roligt dit drømme køkken hos din Svane forhandler uden at ligge søvnløs om natten.
Hej
Tusind tak for de mange svar, vi er nu kommet så vidt at vi har været i banken, som råder os til at købe køkken andensteds, idet butikken regnskaber for de seneste år, som banken har fundet frem til os ikke ser gode ud. Første år underskud, sidste år kun et lille overskud, og de pt. negativ egenkapital.
Vi har derfor bestemt at vi ikke køber køkken nogen steder hvis de ikke vil acceptere en bankgaranti.
Det har Svane dog fundet ud af, så de accepterer nu åbenbart denne garanti, så hvis alt går vel, får jeg et Svane køkken 🙂
Hej Vivian
Godt for både jer og butikken! Men en smule unødvendigt at banken blander sig på den måde – Svane er jo en del af en af verdens største kapitalkæder – så jeg har ikke fantasi til at tro, at en enkelt butiks måske ikke så overbevisende økonomiske formåen ville have kostet jer noget. Men dejligt at I får den rigtige løsning.
Fortsat held og lykke med projektet!
Fornuftig håndtering & fornuftig bank. Held & lykke med projektet.
At fabrikken står inde for levering er selvfølgelig en ekstra sikkerhed, men fabrikker/store koncerner kan altså også gå konkurs…
Det skal man ikke glemme, så godt at de går med livrem og seler.